måndag 21 december 2009

Vad är en sanning?

Godkväll!

Det finns ett talesätt som lyder "Whatever you believe, you are right" och det skriver jag också under på. Jag upplever det som något av universums princip numero ett att vi själva formar vår verklighet enligt vår syn på världen och oss själva. Så i princip lever vi alla i våra egna verklighetsbubblor, men eftersom vi påverkas av varandra så har vi skapat kulturer, traditioner osv som knyter samman några av våra vanligaste trosföreställningar till en samling "sanningar" som vi kan samsas om och vara överens om att SÅ ser världen ut.

Hursomhelst, så är spelrummet här enormt stort. Det vi kan tänka oss, det kan vi också en dag se med våra egna ögon. Idag förlöjligar vi gärna de som vågar ha maffiga utopier, framtidsvisioner, stora drömmar osv, eller vetenskapsmän som vågar tänka långt utanför ramarna, men det är ju sådana som de som finner nya vägar och överraskande upptäckter. Helt enkelt för att de söker dem. Det man söker finner man också, så småningom, nämligen. All is consciousness. All is one. Hur skulle man kunna missa det man söker, då inget finns utanför? (Därmed inte sagt att det inte tar tid och arbete :)

När det gäller min livssyn så stämmer dethär också. Jag sökte mig själv, och fann det också. Det jag inte visste var hur mycket större "jag" är, än jag först trodde :D De tankar jag för fram här är alltså inga absoluta sanningar, utan mitt specifika resultat av det jag specifikt sökte. Bara för att jag tagit dem till mig så betyder det inte att andras tankar inte är lika sanna. Vi har alla olika livsresor, och med den bakgrund man har osv så uppstår olika frågor och strävanden och behov. Därmed söker man olika saker. Och finner olika saker också.

En sanning är för mig något som fungerar, något som är statt i förändring och som behöver omvärderas med jämna mellanrum. I nuet finns alla svaren jag behöver, och ingen sanning är högre än den vind som viskar just nu. Amen(...eller hur vi nu ska avsluta detta :D)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar