torsdag 14 januari 2010

Det kan bara bli bättre

Det var aldrig riktigt tillräckligt för mig att lära mig meditera, att lära mig observera tankarna, och att koncentrera mig på andningen. Förrän jag fick veta varför: att när jag ser tankarna för vad de är - bara tankar - så skiner medvetandet genom som solen genom ett moln och löser upp alla oklarheter som finns i vägen. Och att när jag andas så kan jag andas in rent medvetande, placera det i min kropp och samtidigt bli varse att jag, ja till och med min kropp redan är rent medvetande. Disciplin är inte min starka sida. Det var först när jag började uppleva transparensen som jag visste dehär sakerna, och då som jag fick den verkliga motivationen att meditera, stilla mig, andas osv.

Så är det kanske för alla. Vi behöver få veta, få känna att något fungerar förrän vi verkligen satsar. Världens transparens är en realitet för mig, det som Eckhart Tolle skriver i sin bok The power of Now är en realitet för mig. (Det lustiga är att jag stötte på hans bok först nu, efter att jag själv upplevt det han skriver om. Märkligt också att hans tankar är så oerhört lika de jag själv har och haft).

Världen betraktar mig lika mycket som jag betraktar den, och alltihop är jag (det större jaget som är ett medvetande). Dethär är inte min tro, utan min erfarenhet. Och jag har all orsak att tro att dehär erfarenheterna bara kommer att förstärkas och bli fler med tiden (och att mitt behov att prata om dem bara blir större). Ett skifte sker, as we speak.

Det är i kroppen, genom kroppen som allt dethär blir konkret. Ja, det är ett medvetandeskifte på gång, men det är inget som stannar vid bara medvetandet utan något som transformerar allt. Medvetandet styr det fysiska, styr hur vi lever våra liv, på vilka premisser, på vilken grund. Allt håller på att förändras just nu. Inte någonstans utanför oss eller omkring oss, utan i oss, genom oss och för att vi som art vill förändras, eller kanske måste.

Jag har väntat på dethär, länge. Äntligen släpps illusionerna en i taget, äntligen tvingas vi söka nya sätt, nya lösningar. Allt är som det ska, allting sker i den takt det ska. Och i varje nytt nu kan jag eller du välja att se världen från ett lite djupare perspektiv, med omtanke för allt levande som vi faktiskt delar energifält med. Det kan bara bli bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar